شده و مشاهده مشکلات ساخت و اجرا و همچنین بررسی عملکرد آن در زیر بار ترافیک و تحت شرایط مختلف جوی است می توان موجب ترویج اجرای آسفالت گوگردی در ایران و حتی عرضه این فناوری به کشورهای همسایه شد.
بازیابی گوگرد از سوختهای فسیلی به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و ایجاد خوردگی در دستگاه ها باعث می شود به اجبار مقادیر معتنابهی گوگرد در صنایع مربوط تولید شود که تولید آن بخصوص در صنایع پالایش نفت و گاز ایران چشمگیرتر و بخش قابل توجهی از آن مازاد بر مصرف است ، زیرا در مقابل حجم عظیم تولید گوگرد، مصرف آن بسیار محدود و در حجمهای بسیار کم است. از طرف دیگر صادرات این ماده ، حداقل از برخی پالایشگاه ها دارای مشکلات خاص خود بوده و از لحاظ اقتصادی چندان مقرون به صرفه نیست. به طور کلی پیش بینی های به عمل آمده نشانگر آن است که تولید سالانه گوگرد در جهان رو به افزایش است و این مساله به چند علت است. اولا نفتهای خام استخراجی در دنیا بتدریج ترش شده اند و درصد گوگرد آنها بالاست و ثانیا با توجه به محدودیت ها و قوانینی که از لحاظ حفظ محیطزیست وضع شده است ، درصد گوگرد همراه فرآورده های نفتی باید کاهش یابد، پس اندیشمندان و متخصصان مربوط وادار شده اند که درباره مصرف گوگرد مازاد بررسی و مطالعاتی انجام دهند.
در ایران نیز سالانه بیش از ۲ میلیون تن گوگرد تولید می شود و با توجه به قیمت بسیار پایین صادرات (حدود ۵۰دلار برای هر تن) باید به توسعه صنایع وابسته در کشور اندیشید.به گفته مهندس علی احسان نظربیگی ، مسوول اجرای این طرح در پژوهشگاه صنعت نفت ، یکی از کاربردهای قابل توجه گوگرد، به کارگیری آن در راهسازی و ساخت بتون آسفالتی گوگرددار و یا ماسه آسفالت گوگردی است.
علاوه بر آسفالت گوگردی که در اینجا بحث می شود، می توان از گوگرد در ساخت انواع کودهای شیمیایی ، بتون گوگردی ، صنایع دارویی و غذایی ، نساجی ، لاستیک و پلیمر نیز استفاده کرد.
● بازیافت گوگرد
نظربیگی ، تحقیقات و فعالیت های انجام گرفته در این زمینه در پژوهشکده پالایش نفت پژوهشگاه صنعت نفت را شامل انجام بررسی و مطالعات درباره امکان به کارگیری گوگرد در راهسازی ، بررسی عملکرد شیمیایی گوگرد در قیر و تغییر در خواص قیر پس از اختلاط با گوگرد، بررسی تاثیر افزایش گوگرد در خواص بتون آسفالتی در آزمایش میدانی و انجام آزمایش صحرایی (ساخت عملی جاده) آسفالت گوگردی با همکاری شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد (خانگیران) و بررسی عملکرد آن می داند و دستاوردهای نتایج به دست آمده از فعالیت های پژوهشگاه در این زمینه را به شرح زیر بیان می کند:
۱) تولید صنعتی آسفالت گوگردی با تغییرات نسبتا ساده در کارخانجات متداول آسفالت انجام پذیر و حمل و پخش و کوبیدن آسفالت گوگردی نیز با همان دستگاه های معمولی امکان پذیر است.
۲) آلودگی های حاصل در مراحل ساخت و اجرای آسفالت گوگردی در صورت انجام اقدامات لازم از قبیل تنظیم دما و استفاده از وسایل ایمنی مانند ماسک تنفسی و عینک قابل کنترل است و پس از مراحل بالا، هیچ گونه آلودگی در زمان سرویس دهی جاده گزارش نشده است.
۳) کیفیت و دوام آسفالت گوگردی در بیشتر نقاط جهان ، معادل یا بهتر از آسفالت معمولی گزارش شده است.